Jak leczyć nadmierną senność?

Nadmierna senność inaczej bywa określana jako hipersomnia. Wydaje się, że problemy ze snem, poczucie zmęczenia i senności to domena XXI wieku. Presja czasu, ciągły stres, brak czasu na relaks i odpoczynek sprzyjają nadmiernej senności. Nasza cywilizacja stanowi cywilizację ludzi niewyspanych, zmęczonych, zestresowanych i sfrustrowanych. Pierwotna nadmierna senność została ujęta w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 jako odrębna jednostka nozologiczna: F51.1 – nieorganiczna hipersomnia i G47.1 – zaburzenia z nadmierną sennością.

Nadmierna senność – przyczyny i objawy

Przyczyn nadmiernej senności jest wiele. Najczęściej jest objawem różnych chorób.

Więcej na temat przyczyn i objawów nadmiernej senności przeczytacie w artykule: Kiedy dopada nas nadmierna senność? - przyczyny i objawy

Nadmierna senność - jakie badania?

Lekarz powinien przeprowadzić wywiad z pacjentem - wypytać o czas trwania objawów, wiek pacjenta w momencie ich wystąpienia oraz każe zdarzenie mające związek z ich wystąpieniem (np. zmiana pracy, zastosowanie nowego leku). Powinien odnotować objawy występujące podczas snu i czuwania, ocenić jakość i ilość snu. Pomocne mogą okazać się badania, takie jak Skale Jakości Snu, Skale Senności - Epwortha, Stanfordzka, Karolińska, test utrzymania uwagi, Test Wielokrotnego Pomiaru Latencji Snu (MSLT) i aktygrafia. Lekarz powinien zwrócić uwagę na objawy towarzyszące nadmiernej senności o przebyte choroby, które mogą wpływać na jakość snu. Jeśli są takie wskazania, lekarz powinien wykonać badania bezdechu sennego i chrapania.

Nadmierna senność - leczenie

Nalezy leczyć konkretne choroby, które są przyczyną nadmiernej senności. Jednak bez względu na przyczynę, bardzo ważne jest zachowanie właściwej higieny snu. Często jest to jedyny sposób leczenia pacjentów z łagodnymi zaburzeniami. Na czym powinna polegać właściwa higiena snu?

  • czas snu i budzenia się powinien być taki sam każdego dnia, również w weekendy

  • powinno się ograniczyć czas spędzany w łóżku, ponieważ poprawia to ciągłość snu. Jeśli nie możesz zasnąć w ciągu 20 minut, opuść łóżko i wróć do niego dopiero wtedy, gdy będziesz senny

  • unikaj drzemek w ciągu dnia (poza przypadkiem pracy zmianowej, osób starszych i pacjentów z narkolepsją)

  • zadbaj o sprzyjające środowisko zasypiania - sypialnia powinna być zaciemniona, spokojna i możliwie chłodna

  • umieść poduszki pomiędzy kolanami lub pod talią - mogą poprawić komfort snu.