Jak leczyć nadmierną senność?

Nadmierna senność

Nadmierna senność inaczej bywa określana jako hipersomnia. Wydaje się, że problemy ze snem, poczucie zmęczenia i senności to domena XXI wieku. Presja czasu, ciągły stres, brak czasu na relaks i odpoczynek sprzyjają nadmiernej senności. Nasza cywilizacja stanowi cywilizację ludzi niewyspanych, zmęczonych, zestresowanych i sfrustrowanych. Pierwotna nadmierna senność została ujęta w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 jako odrębna jednostka nozologiczna: F51.1 – nieorganiczna hipersomnia i G47.1 – zaburzenia z nadmierną sennością.

Nadmierna senność (hipersomia) – jakie są przyczyny i objawy nadmiernej senności?

Przyczyn nadmiernej senności jest wiele. Najczęściej jest objawem różnych chorób.

Więcej na temat przyczyn i objawów nadmiernej senności przeczytacie w artykule: Kiedy dopada nas nadmierna senność? - przyczyny i objawy

Nadmierna senność (hipersomia)- jakie należy wykonać badania?

Lekarz powinien przeprowadzić wywiad z pacjentem - wypytać o czas trwania objawów, wiek pacjenta w momencie ich wystąpienia oraz każe zdarzenie mające związek z ich wystąpieniem (np. zmiana pracy, zastosowanie nowego leku). Powinien odnotować objawy występujące podczas snu i czuwania, ocenić jakość i ilość snu. Pomocne mogą okazać się badania, takie jak Skale Jakości Snu, Skale Senności - Epwortha, Stanfordzka, Karolińska, test utrzymania uwagi, Test Wielokrotnego Pomiaru Latencji Snu (MSLT) i aktygrafia. Lekarz powinien zwrócić uwagę na objawy towarzyszące nadmiernej senności o przebyte choroby, które mogą wpływać na jakość snu. Jeśli są takie wskazania, lekarz powinien wykonać badania bezdechu sennego i chrapania.

Nadmierna senność (hipersomia)- jak przebiega leczenie nadmiernrj senności?

Nalezy leczyć konkretne choroby, które są przyczyną nadmiernej senności. Jednak bez względu na przyczynę, bardzo ważne jest zachowanie właściwej higieny snu. Często jest to jedyny sposób leczenia pacjentów z łagodnymi zaburzeniami. Na czym powinna polegać właściwa higiena snu?

  • czas snu i budzenia się powinien być taki sam każdego dnia, również w weekendy

  • powinno się ograniczyć czas spędzany w łóżku, ponieważ poprawia to ciągłość snu. Jeśli nie możesz zasnąć w ciągu 20 minut, opuść łóżko i wróć do niego dopiero wtedy, gdy będziesz senny

  • unikaj drzemek w ciągu dnia (poza przypadkiem pracy zmianowej, osób starszych i pacjentów z narkolepsją)

  • zadbaj o sprzyjające środowisko zasypiania - sypialnia powinna być zaciemniona, spokojna i możliwie chłodna

  • umieść poduszki pomiędzy kolanami lub pod talią - mogą poprawić komfort snu.