Jak radzić sobie ze skórą suchą i wrażliwą w czasie chemioterapii?

Masz raka płuca i szukasz bardzo dobrego chemioterapeuty? Zapraszamy do lek. med. Katarzyny Zajdy. Umów wizytę już dziś pod nr tel: 22 6434503 lub 797581010.
Do zespołu Onkolmed dołączył bardzo dobry lekarz Elżbieta Wojciechowska-Lampka, specjalista onkolog kliniczny, hematolog, radioterapeuta. Serdecznie zapraszamy na konsultacje. Umów wizytę pod nr tel: 22 6434503 lub 797581010.
Zapraszamy do dr n. med. Ewy Anny Kosakowskiej, specjalisty onkologa klinicznego, chemioterapeuty i psychoonkologa. Wizyty można umawiać pod nr tel. 226434503 lub 797581010.

Sucha skóra

Przyjmowanie chemioterapii wywoływać może objawy ze strony skóry, zwane zespołem ręka-stopa – od mrowienia, pieczenia, aż do wystąpienia pęcherzy, a nawet martwicy skóry. Mogą ograniczać one codzienne czynności, a także powodować przerwanie leczenia. Jednak właściwa profilaktyka i pielęgnacja skóry, w trakcie chemioterapii, pozwoli im zapobiegać.

Co to jest zespół ręka-noga?

Niektóre leki chemioterapeutyczne (cytostatyki bądź leki ukierunkowane molekularnie) stosowane w leczeniu raka mogą sprawić, że skóra na dłoniach i stopach pacjenta się zaczerwieni, będzie nadwrażliwa lub nabrzmiała. Są to objawy zespołu ręka-stopa (zwanego także zespołem dłoniowo-podeszwowym). Na ogół jest to reakcja łagodna i przemija w ciągu kilku lub kilkunastu dni. Gdy jednak trwa dłużej lub komplikuje się, niezbędne może być nawet przerwanie przyjmowania leku lub zmiana jego dawkowania. Zespół ręka-stopa (HFS) charakteryzuje się powstaniem bolesnego rumienia dłoni  i stóp z towarzyszącymi dolegliwościami bólowymi z możliwością powstania pęcherzy i złuszczania skóry.  Wczesnymi objawami zespołu dłoni-owo-podeszwowego są mrowienie, rozgrzanie, świąd, zaczerwienienie i suchość. Przy nasilających się objawach skóra się łuszczy, występują obrzęki i pęcherze, a pacjenci mają trudności z chodzeniem i utrzymaniem przedmiotów w ręku. Uciążliwe dolegliwości znacznie obniżają jakość życia pacjentów i prowadzą do zaburzeń funkcjonowania w codziennych czynnościach. Substancjami mogącymi w sposób nasilony indukować powstanie zespołu ręką-stopa są: cytarabina, docetaksel, doksorubicyna, daunorubicyna, fluorouracyl, kapecytabina, cyklofosfamid, winkrystyna, winblastyna, etopozd, merkaptopuryna, metotreksat. Ważne jest, aby o wszelkich niepokojących symptomach mogących sugerować zespół ręka-stopa informować lekarza prowadzącego leczenie lub pielęgniarkę. Mogą oni zalecić specjalne kremy, które zawierają łagodzące składniki lecznicze i wspomagające zdrowienie. Szczególnie w przypadku stosowania cytostatyków, od momentu rozpoczęcia leczenia niezwykle ważna jest profilaktyczna, systematyczna i codzienna pielęgnacja skóry. Chociaż pierwsze widoczne objawy zespołu ręka-stopa pojawiają się po 7-10 dniach leczenia, warto zadbać o skórę już od pierwszego dnia. Na rynku dostępne są specjalne preparaty, które są wskazane do pielęgnacji skóry u osób poddanych chemioterapii.

 

W celu umówienia się na konsultację z onkologiem skontaktuj się z placówką Onkolmed Lecznica Onkologiczna pod numerem telefonu: 226434503 lub 797581010