Jak błonnik pokarmowy  chroni Cię przed rakiem przewodu pokarmowego?

Badanie poziomu witaminy D3 25(OH) teraz w cenie 75 PLN. Zapraszamy!

BłonnikRak jelita grubego stanowi jeden z najczęściej występujących nowotworów przewodu pokarmowego. Zachorowalność na raka jelita grubego z roku na rok przybiera tendencję wzrostową. a m.in. kluczową rolę w prewencji nowotwrowej stanowi  m.in. błonnik pokarmowy . Uznaje się, że błonnik pokarmowy może działać profilaktycznie w rozwoju nowotworów układu pokarmowego.

Czym jest błonnik pokarmowy?

Błonnik pokarmowy (inaczej włókno pokarmowe) to polimery składające się głównie z cukrów będące składnikiem komórek roślinnych . Człowiek nie jest w stanie go strawić, więc musi go usunąć z organizmu. Wraz z błonnikiem usuwane są resztki pokarmowe, które zalegają w jelitach. Błonnik, zwiększając  masę stolca, wpływa na rozcieńczenie zawartych w nim kancerogenów – substancji mogących przyczynić się do rozwoju choroby nowotworowej. Dzięki błonnikowi przejście resztek pokarmu przez przewód pokarmowy trwa krócej nawet o około 50 godzin.  Brak błonnika w diecie  sprawia, że dłużej jesteśmy narażeni na  działanie związków kancerogennych (takich jak barwniki, aminy aromatyczne) w ścianie jelita.
Błonnik pokarmowy można podzielić na dwa rodzaje:

  • nierozpuszczalny  (celuloza i ligniny) działa jak szczotka do czyszczenia w jelitach; ściąga masy pokarmu i przyspiesza jego przejście przez układ pokarmowy,
  • rozpuszczalny (działa jak warstwa izolacyjna – wyściela jelita i dzięki temu zmniejsza przyswajanie tłuszczów i cukrów).

Jak błonnik pokarmowy działa na nasz organizm? 

  • oczyszcza jelita z mas pokarmowych, co sprawia, że nasze jelita są krócej narażone na kancerogenne działanie różnych związków zawartych w trawionym pokarmie (chroni przed rakiem jelita grubego),
  • zapobiega hemoroidom (zapewnia luźne stolce ),
  • zapobiega zaparciom, ( chłonąc wodę zapobiega nadmiernemu odwodnieniu mas kałowych, a przy okazji też pobudza ukrwienie jelit i ich perystaltykę),
  • daje uczucie sytości, przez co jest bardzo pomocny w walce z otyłością,
  • sprzyja obniżeniu cholesterolu całkowitego we krwi (absorbuje tłuszcze i cholesterol),
  • jest korzystny dla diabetyków (sprawia, że znacznie wolniej wchłaniają się cukry).  

Ile błonnika powinniśmy dostarczyć w codziennej diecie i gdzie go znajdziemy?

Według Instytutu Żywności i Żywienia dzienne zapotrzebowanie na błonnik zdrowej osoby dorosłej wynosi średnio 25g. U osób starszych rekomendowane jest zmniejszone spożycie błonnika do 20g/d. Zależne jest to od towarzyszących chorób oraz wskazań medycznych.

W jakich pokarmach znajdziemy najwięcej błonnika?

Dużą ilość błonnika można znaleźć w kaszach pełnoziarnistych, ryżach (najwięcej w brązowych), produktach zbożowych, tj. otręby zbożowe, płatki zbożowe, musli, jak również w pieczywie razowym i żytnim. Do produktów wysoko błonnikowych zalicza się także warzywa, m.in. fasola biała, groszek zielony, brukselka, kapusta biała, marchew, oraz owoce, tj. suszone morele i śliwki, rodzynki, jabłka, banany oraz gruszki. W diecie przeciwnowotworowej bardzo ważne jest codzienne spożywanie różnokolorowych (zielonych, czerwonych, fioletowych, białych, żółtych i pomarańczowych) warzyw i owoców. Przynajmniej połowa tych cennych produktów powinna być zjadana w postaci surowej. Do zjadania pokarmów z dużą zawartością błonnika trzeba organizm stopniowo przyzwyczajać. Inaczej mogą wystąpić perturbacje trawienno – wydalnicze. Należy pamiętać też o piciu wody czy herbat owocowych i ziołowych.
Oczywiście nie należy zapominać, że w profilaktyce chorób nowotworowych istotne jest także utrzymanie prawidłowej masy ciała oraz aktywności fizycznej oraz unikanie nadmiaru czerwonego mięsa (wraz z mięsem przetworzonym), alkoholu i soli. 
Związek między sposobem żywienia a rozwojem nowotworów wykazano w wielu badaniach populacyjnych. Ocenia się, że niewłaściwa dieta ma ogromny wpływ  nowotwory układu pokarmowego.Większe spożycie błonnika pokarmowego w codziennej diecie zapobiega rozwojowi raka jelita grubego. A co zrobić gdy juz pojawiły się niepokojące objawy w przewodzie pokarmowym? 

Gdzie się udać? 

Pradnia Nowotworów Układu Pokarmowego mieści się w Onkolmed Lecznicy Onkologicznej  w Warszawie na Ursynowie.

 

W celu umówienia się na konsultację w Poradni Nowotworów Układu Pokarmowego  lub Poradni Dietetycznej skontaktuj się z placówką Onkolmed Lecznica Onkologiczna pod numerem telefonu: +48226434503 lub +48797581010.

źródła:
zdrowie.radiozet.pl/W-zdrowym-ciele/Zdrowe-zywienie/Produkty/Blonnik-pokarmowy-dlaczego-jest-tak-wazny 
spozywo.pl/blonnik-pokarmowy-rak/

Prof. nadzw. dr hab. n. med. Andrzej Rutkowski

Prof. nadzw. dr hab. n. med. Andrzej Rutkowski
Specjalizacja lekarza: 
Chirurgia Onkologiczna

lek. med. Anna Cencelewicz-Lesikow

Lek. med. Anna Cencelewicz
Specjalizacja lekarza: 
Chemioterapia Nowotworów

lek. med. Mateusz Spałek

lek. med. Mateusz Spałek
Specjalizacja lekarza: 
Radioterapia

dr n. med. Mariusz Gregorczyk

dr n. med. Mariusz Gregorczyk
Specjalizacja lekarza: 
Chirurgia Onkologiczna

dr n. med. Ewa Anna Kosakowska

Dr n. med. Ewa Anna Kosakowska
Specjalizacja lekarza: 
Chemioterapia Nowotworów
Onkologia Kliniczna
Psychoonkologia

dr n. med. Krzysztof Tambor

dr n. med. Krzysztof Tambor
Specjalizacja lekarza: 
Dietetyka

Szanowni Pacjenci,

Przed zapisem do onkologa bardzo prosimy o dokładne zapoznanie się z zakresem działalności danego lekarza (każdy lekarz onkolog leczy inną część ciała). W przypadku problemu z wyborem właściwego specjalisty onkologa, prosimy o kontakt z Recepcją Onkolmed. Chętnie służymy pomocą. W celu prawidłowego zapisu do specjalisty, przeprowadzamy wywiad z Pacjentem. Mając tę wiedzę łatwiej jest nam zaoferować konkretną pomoc i wybór odpowiedniego lekarza.

Ze względu na długą listę oczekujących w przypadku rezygnacji z wizyty prosimy o wcześniejsze jej odwołanie. 

Szanujmy się wzajemnie.