Witamina C i jej właściwości

Co to jest witamina C?

Witamina C jest powszechnie znaną witaminą, ważną dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Stawiana jest tuż obok witaminy D i niezbędnej dla zdrowia witaminy B12. Bierze czynny udział w wielu różnych procesach, jakie w nim zachodzą. Jest kluczowym elementem procesu budowania tkanki łącznej, wiążącej tkanki organizmu i udoskonalającej transport poszczególnych składników między nimi. Pod wpływem kwasu askorbinowego wytwarza się również kolagen, dzięki któremu szybciej goją się rany, złamania i siniaki.

Po najpopularniejszą na świecie witaminę najchętniej sięgamy w okresie jesienno-zimowym, kiedy notuje się największą liczbę zachorowań. Niestety dotychczas przeprowadzone badania naukowe wykazały, że przyjmowanie witaminy C w okresie przeziębienia nijak przyczynia się do szybkiego wyzdrowienia. Nie zmniejsza częstotliwości, czasu trwania, ani nasilenia objawów choroby. Skutek przynosi jedynie systematyczne (najlepiej codzienne) przyjmowanie witaminy C w celach zapobiegawczych, gdyż przyczynia się do skrócenia ewentualnej choroby o około 10%. Dodatkowo udowodniono, że witamina C wykazuje największe działanie na osoby intensywnie trenujące, u których zmniejsza ryzyko zaistnienia przeziębienia aż o 50%. Wychodzi na to, że witamina C nie spełni swojej roli kiedy infekcja już się rozwinie, ale przyjmowana doraźnie pozwoli jej zapobiec.

Witamina C – jakie są właściwości witaminy C?

Witamina C (kwas askorbinowy) jest potrzebna do codziennego funkcjonowania organizmu. To niezbędny składnik procesu powstawania tkanki łącznej, spajającej tkanki organizmu i usprawniającej transport składników pomiędzy nimi. Szczególne znaczenie witamina C odgrywa w metabolizmie lipidów oraz w profilaktyce niedokrwiennej choroby serca. Dzięki kolagenowi, wytwarzanemu m.in. pod wpływem kwasu askorbinowego, szybciej goją się rany, złamania i siniaki, a krwotoki są dużo mniej obfite. Dodatkowo wspomaga układ odpornościowy, dzięki czemu choroba – gdy nas dopada – ma łagodniejszy przebieg, a jej objawy nie są tak dokuczliwe. Dobroczynnie wpływa też na serce i układ nerwowy.

Witamina C wykazuje zróżnicowane działanie. Jest podstawowym antyutleniaczem, usuwa wolne choroby Parkinsona rodniki, tym samym zapobiega rozwojowi choroby nowotworowej.  Stosuje się ją w trudno gojących się ranach, odleżynach oraz pękających naczyniach krwionośnych. Jest konieczna do dobrego wchłaniania w przewodzie pokarmowym żelaza i wapnia. Witamina C chroni przed nowotworami jelita grubego, gdyż zapobiega tworzeniu się nitrozoamin, które wykazują właściwości kancerogenne. W badaniach epidemiologicznych wykazano, że regularne spożywanie pokarmów bogatych w witaminę C zmniejsza ryzyko powstania nowotworów, zwłaszcza raka żołądka i przełyku. Ponadto odgrywa ważną rolę w zapobieganiu uszkodzeniom mózgu przez wolne rodniki, dzięki czemu wspomaga leczenie lub zmniejsza objawy chorób neurologicznych: choroby Alzheimeraschizofrenii, stwardnienia rozsianego, . Jej nadmiar jest wydalany wraz z moczem, dlatego ciężko ją przedawkować. Jednak osoby mające skłonność do kamieni nerkowych nie powinny spożywać z dietą ani zażywać z suplementami diety więcej niż 1000 mg witaminy C na dobę.

W dalszej części artykułu omówiliśmy:

Witamina C - niedobór i nadmiar

Witamina C - gdzie jej szukać?

 

W celu zbadania poziomu witaminy C w organizmie skontaktuj się z placówką Onkolmed Lecznica Onkologiczna pod numerem telefonu: 226434503 lub 797581010

 

1 2 3