Niedobór witaminy E

Niedobór witaminy E - co to jest witamina E?

Witamina E jest zaliczana do grupy związków o podobnym sposobie działania. Należą do nich związki alfa, beta i gamma, które odgrywają istotną rolę w funkcjonowaniu organizmu. Związki te działają jak antyutleniacze, które zapobiegają utracie wielonasyconych kwasów tłuszczowych w błonach komórkowych. Pośrednio wpływają więc na zachowanie zdrowia i urody. Dowiedziono, że wysoki poziom witaminy E chroni przed zaburzeniami systemu krążenia krwi i wpływa odmładzająco na skórę. Witamina E pozwala spowolnić proces starzenia się organizmu. Działa jako naturalny środek moczopędny i pomaga utrzymać w dobrej kondycji skórę. Witamina E pomaga również zapobiegać nowotworom, chorobom układu krążenia, zaćmie i przyspiesza gojenie ran. I choć poszukuje się dodatkowych właściwości witaminy E, które mogłyby zadziałać w przypadku poważnych chorób jak rak czy Alzheimer, wystarczających dowodów jeszcze brak. Niedobór witaminy E jest rzadki, ale nadal spotykany. Zobacz co może on oznaczać i jak nadrobić ewentualne straty witaminowe.

Niedobór witaminy E - jakie są objawy niedoboru witaminy E?

Niedobory witaminy E są bardzo rzadko spotykane. Niektóre schorzenia mogą jednak powodować awitaminozę. Dotyczy to przede wszystkim osób z zaburzeniami wchłaniania się tłuszczu, celiakią oraz mukowiscydozą.

Najczęstsze objawy niedoboru witaminy E to:

  • zmęczenie, rozdrażnienie,
  • osłabienie koncentracji,
  • anemia,
  • przedwczesne starzenie się oraz rogowacenie skóry,
  • zaburzenia funkcjonowania mięśni oraz ich znaczne osłabienie,
  • pogorszenie się wzorku,
  • bezpłodność,
  • dłuższe gojenie się ran,
  • wypadanie włosów,
  • pogorszenie stanu zębów i kości.

Niedobór witaminy E – jakie są naturalne źródła witaminy E?

Witamina E jest dostępna w wielu produktach spożywczych, jest odporna na wysokie temperatury, zaś wrażliwa na mrożenie, długie przechowywanie i przebywanie na powietrzu czy ekspozycję na działanie światła słonecznego. Wchłanianie witaminy E jest zwiększone w towarzystwie witamin A, C i z grupy B, a także fosforu, manganu, selenu i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Najbogatsze źródła witaminy E to:

  • oleje roślinne i margaryny,
  • orzechy włoskie i ziemne, migdały,
  • pełnoziarniste produkty zbożowe,
  • kiełki pszenicy,
  • zielone warzywa liściaste,
  • jaja,
  • wątroba,
  • mleko.