Jak poprawić odporność?

Skód bierze się odporność?

Narządy (elementy) układu odporności są rozmieszczone w całym ciele. Są one określone narządami limfatycznymi ponieważ są one siedliskiem limfocytów - niewielkich białych krwinek (komórkami krwi), które są kluczowymi graczami układu odporności.

Szpik kostny, miękka tkanka wewnątrz jamy szpikowej kości jest ostatecznym źródłem wszystkich komórek krwi, w tym krwinek białych przeznaczonych na komórki układu odporności.

Grasica (thymus) to niewielki narząd  położony za mostkiem; limfocyty T lub inaczej komórki T dojrzewają właśnie w grasicy.

Limfocyty mogą wędrować po całym ciele za pomocą naczyń krwionośnych, mogą również podróżować systemem naczyń limfatycznych, towarzyszących w przebiegu żyłom i tętnicom. Komórki i płyny są wymieniane pomiędzy naczyniami krwionośnymi i limfatycznymi umożliwiając układowi limfatycznemu nadzorować organizm przed atakującymi je mikroorganizmami (mikrobami). Naczynia chłonne prowadzą chłonkę, jasną ciecz, który opływa tkanki ciała.

Węzły chłonne są to małe, o kształcie fasolki/groszku gruczoły, które są rozmieszczone wzdłuż naczyń chłonnych i tworzą grupy (pakiety) na szyi, w pachach, brzuchu i pachwinach. Każdy węzeł chłonny zawiera wyspecjalizowane miejsce gdzie gromadzą się komórki układu odporności i gdzie mogą spotykać antygeny. Komórki odporności i obce cząsteczki dostają się do węzłów chłonnych poprzez wnikające (dochodzące) naczynia limfatyczne lub drobne naczynia krwionośne węzłów chłonnych. Wszystkie limfocyty opuszczają węzły chłonne przez wychodzące z nich naczynia limfatyczne. Gdy znają się w krążeniu są transportowane do tkanek całego organizmu, który  patrolują wszędzie w poszukiwaniu obcych antygenów i stopniowo przepływają z powrotem do układu limfatycznego, aby wciąż powtarzać cały cykl od początku.

Śledziona to narząd położony po prawej stronie, w górnej części jamy brzusznej. Posiada ona, tak jak węzły chłonne, wyspecjalizowany przedział, gdzie gromadzą się komórki układu odporności i który służy za miejsce gdzie obrona immunologiczna konfrontuje się z antygenami.

Skupienia tkanki limfatycznej znajdują się w wielu częściach ciała, szczególnie w tkankach wyścielających przewód pokarmowy, drogi oddechowe i płuca, miejsca które mogą służyć za  bramy wejściowe do organizmu. Tkanki obejmują również migdałki i wyrostek.

Jakie są funkcje układu odpornościowego?

Jednym z ważniejszych elementów tego układu jest szpik kostny, który produkuje w największej ilości komórki odpornościowe dla organizmu. Nie mniej ważna jest grasica, która jest gruczołem umiejscowionym w śródpiersiu przednim. Innymi elementami układu immunologicznego są węzły chłonne, ciało migdałowate czy wytwarzająca komórki odpornościowe śledziona. Z tych organów komórki odpornościowe są przenoszone do krwi, gdzie zaczyna się ich właściwa praca. Komórki dające najwięcej odpowiedzi na zagrożenia dla organizmu to limfocyty. Główna reakcja ma miejsce w tkance limfoidalnej i umiejscowiona jest w węzłach chłonnych, śledzionie i migdałkach.

Na początku do walki z mikrobami człowiek wykorzystuje odporność wrodzoną. Jest to próba likwidacji konkretnych wirusów czy bakterii. To białe ciałka krwi likwidują infekcję i najczęściej to wystarczy. Natomiast w przypadku złożonej i ostrej infekcji, np. wirusowej, układ immunologiczny wykorzystuje plazmocyty i limfocyty T. Ich rolą jest wydzielanie przeciwciał. Ostatecznym elementem ochrony i obrony jest wytwarzanie komórek, których zasadniczym zadaniem jest likwidacja mikrobów.

Jakie są przyczyny niskiej odporności?

Niedobory immunologiczne organizmu to dość poważny i trudny do zdiagnozowania problem. Wyróżnia się:

  • wrodzone niedobory odporności – komórki układu odpornościowego nie funkcjonują prawidłowo w wyniku zaburzenia genetycznego, uniemożliwiającego normalną produkcję przeciwciał,
  • nabyte niedobory odporności – zdarzają się znacznie częściej niż genetyczne niedobory odporności. Czynniki zewnętrzne i konkretne choroby osłabiają działanie układu odpornościowego, np. HiV (systematyczne niszczenie komórek układu immunologicznego), HSV, białaczka limfocytowa, a także zapalenie płuc, gruźlica, biegunki na tle bakteryjnym i wirusowym, odra.

Niedobory odporności organizmu powstają również jako skutek:

  • złego odżywiania
  • chorób nowotworowych
  • chorób ogólnoustrojowych, np. przewlekłej niewydolności nerek, cukrzycy
  • ciąży
  • złych nawyków, np. nadużywania alkoholu oraz brania narkotyków

Jak poprawić odporność?

Jeśli od dłuższego czasu czujesz ciągłe zmęczenie i łatwo się przeziębiasz - może to oznaczać, że twoja osłabiona odporność potrzebuje "wsparcia". System immunologiczny można wzmocnić kilkoma prostymi sposobami. Oto niektóre z nich.

  • Pamiętaj, że jeśli cierpisz na jakąkolwiek alergię pokarmową - każdą dietetyczną nowość konsultuj z lekarzem. Uważaj przede wszystkim na mieszanki ziołowe na odporność i ziołowe suplementy diety. Sama naklejka z napisem "naturalne" nie musi oznaczać, że suplement będzie miał na ciebie dobry wpływ. Zioła mają swoje dobre i złe strony, tak jak cykuta i tojad, które mogą nawet doprowadzić do utraty życia.
  • Nawet jeśli to brzmi zbyt prosto - zainwestuj w dobrą multiwitaminę i codziennie ją łykaj. Może się to okazać szczególnie korzystne dla osób, które są na diecie, aby schudnąć (może trudno w to uwierzyć, ale nie wszyscy korzystają z diety aby schudnąć, niektórzy próbują też przybrać na wadze). Najlepiej rozejrzyj się za multiwitaminą, która ma w swoim składzie: witaminę Cwitaminę E, beta-karoten,bioflawonidycynk - ale pamiętaj, że w zbyt dużych ilościach obniża odporność zamiast ją wzmacniać, magnezselen.
  • "Urozmaicona dieta, bogata w warzywa, owoce i ryby, zawarte w nich witaminy oraz mikroelementy, pomagają w budowaniu skomplikowanego pancerza, jakim jest system immunologiczny. Aby układ odpornościowy zdołał zwalczyć infekcję trzeba dostarczać mu regularnie odpowiednich zasobów energii i substancji. Jest on bowiem bardzo wrażliwy na wszelkie braki witamin, minerałów i innych związków chemicznych, których nie jest w stanie wytworzyć samodzielnie" - mówi Jadwiga Mandziewskalekarz medycyny rodzinnej
  • Do posiłków dodaj czosnek i cebulę - znane do wieków "wzmacniacze" odporności. Nawet po ugotowaniu zachowują swoje antybakteryjne właściwości. Takie naturalne antybiotyki w zdrowy sposób podbudowują system immunologiczny i zapobiegają przeziębieniom.
  • W posiłkach powinny się tez znaleźć kwasy tłuszczowe omega-3. Dostarczą ci ich przede wszystkim tłuste ryby. Razem z olejem lnianym zmobilizują organizm do produkcji białych krwinek, które mają za zadanie bronić nas przed wszelkimi infekcjami. W przypadku reakcji zapalnych kwasy tłuszczowe omega-3 mogą pogorszyć ich stan.
  • Możesz też sięgnąć po specjalne suplementy diety poprawiające odporność. Najkorzystniejsze - i naturalne! - składniki, które mogą się w nich znaleźć to: miłorząbgorzknik, żeń-szeń lub korzeń żeń-szenia, koenzym Q10, koci pazurechinacea - ale pamiętaj, aby używać jej tak jak antybiotyk: nie na co dzień, ale kiedy dopadnie cię infekcja. Przerwa między opakowaniami powinna wynosić około pół roku. Zachowuj te środki ostrożności, aby organizm nie uodpornił się na jej dobroczynne działanie.
  • Unikaj: margaryny i innych tłuszczów zwierzęcych, mocno przetworzonej żywności, białego ryżu, białego chleba, słodzonych produktów, słonych przekąsekalkoholukofeiny.
  • Zwiększ ilość w diecie: jogurtów, tłustych ryb, imbiru, świeżychowoców i warzyw (szpinaku, słodkich ziemniakówmarchwi), pełnego ziarna, pieprzu cayenne.
  • Staraj się przebywać z dala od zanieczyszczeń powietrza (także z dala od dymu papierosowego!). Palenie poważnie obniża odporność, nie wspominając już o tym, że powoduje choroby tak poważne jaknowotwory. Jeśli poważnie myślisz o zdrowiu - rzuć palenie.
  • Ogranicz stres. Możesz w tym celu: zacząć ćwiczyć (w przyjemny sposób wyładujesz negatywne emocje na siłowni lub basenie), spróbować technik relaksacyjnych lub medytacji, poposić kogoś o delikatny masaż pleców i karku.
  • Pij dużo wody, aby wypłukać z organizmu szkodliwe toksyny. Zwykła woda to jeden z prostszych sposobów na odporność.
  • Pamiętaj, aby się wysypiać. Wypoczęty organizm oznaczawzmocniony układ immunologiczny i zwiększoną odporność na choroby.
  • Nie uciekaj z krzykiem na widok słońca (ale z drugiej strony nie opalaj się godzinami i bez użycia kremu z filtrem!) - to dzięki promieniom słonecznym organizm produkuje witaminę D. Do tego potrzebuje 15 minut raz na kilka dni.

W przypadku wystąpienia jakiej kolwiek choroby wynikającej z osłabionej odporności lub gdy chcemy się przebadać zapraszamy do Onkolmed do lekarzy rodzinnych.

W celu umówienia się na konsultację u lekarza rodzinnego skontaktuj się z placówką Onkolmed Lecznica Onkologiczna pod numerem telefonu: 226434503 lub 797581010